Wandelgroepen

Wil je fit worden of afvallen door middel van wandelen?
Wil je sterkere botten/spieren ontwikkelen door middel van wandelen?
Wil je ook de kans op hart- en vaatziekten verminderen door middel van wandelen?

En door te wandelen op een sociale manier aan je conditie werken? Lees dan nu verder!

Niet iedereen kan de belasting van hardlopen aan. Sinds maart 2022 zijn we daarom gestart met een sportieve en een recreatieve wandelgroep. Wandelen met leuke en spierversterkende oefeningen tussendoor kan bijna iedereen! Welke wandelgroep het beste bij jouw wensen past, lees je hieronder.

Sportieve wandelgroep
Wat houdt sportief wandelen nu precies in? Het is stevig doorwandelen, waarbij je alle spieren in je lichaam gebruikt. In plaats van gemiddeld 4 tot 5 kilometer per uur, loop je nu zo tussen de 5,5 en 7 kilometer per uur. Het calorieverbruik kan hierdoor wel oplopen tot 500 calorieën per uur.

Je hebt geen speciale apparatuur nodig en je traint lekker buiten in alle jaargetijden. Tijdens de training besteden we aandacht aan kracht- en spierversterkende oefeningen. Door een krachtige armbeweging en een sterke afzet met je voet zijn veel spieren tegelijkertijd actief.
Je hartslag komt hierdoor op een niveau dat nodig is om conditioneel beter te worden. Je ademhaling wordt dieper, je bloedsomloop wordt aangezet en de zuurstoftoevoer vergroot. De spieren in je schouders, rug, onderrug en buik activeer en versterk je extra bij deze beweging tijdens het lopen.

Recreatieve wandelgroep
Naast de sportieve wandelgroep is er ook een recreatieve wandelgroep. Je wandelt op een gemiddeld tempo van 4 tot 5 kilometer per uur. Het doel van deze training is samen een langere afstand te behalen. Ook hier besteden we aandacht aan leuke en spierversterkende oefeningen.

Na afloop van alle trainingen is er altijd een gezellig samenzijn bij de Dierenweide onder het genot van koffie/thee en/of een versnapering.

Wanneer trainen de wandelgroepen? 
De sportieve en recreatieve wandelgroep trainen wekelijks op zaterdag van 09.30 – 11.00 uur, met als uitvalbasis De Dierenweide. Daarnaast kun je nu ook op dinsdagavond meewandelen van
19.30 – 21.00 uur. We verzamelen dan op de hoek van de Amsterdamsestraatweg / Julianaparklaan (combinatiegroep van sportief en recreatief wandelen). Je kunt op ieder moment gedurende het jaar aansluiten, ervaring is geen vereiste.

Kosten
Je koopt een strippenkaart à € 30,00 (contant) voor 10 trainingen. Heb je een U-pas, dan betaal je slechts € 15,00 voor 10 trainingen. Je betaalt dus niet een abonnement of lidmaatschap, maar een bedrag per training.

Voor elke training die je meedoet, krijg je een ‘knipje’ in je strippenkaart. Kun je een keer niet komen trainen, dan kost het je dus ook geen geld. Na 10 knipjes is je kaart op en kun je een nieuwe strippenkaart kopen. De strippenkaart is onbeperkt geldig, maar we vinden het natuurlijk wel zo leuk als je regelmatig komt trainen!

We vinden het fijn als je bij interesse ons een e-mail stuurt (info@loopgroepjulianapark.nl) of gebruik maakt van ons contactformulier.